Opa! Τα ελληνικά κρασιά κάνουν αίσθηση

Κάπου, ο Βάκχος χαμογελάει. Παρά την πολιτική και οικονομική κρίση στην Ελλάδα, τα κρασιά της περιοχής γίνονται ανάρπαστα σε κορυφαία εστιατόρια της Αμερικής.

Αν πάτε στο εστιατόριο Boulud Sud του διάσημου σεφ Daniel Boulud στη Νέα Υόρκη, θα βρείτε σχεδόν δύο δωδεκάδες διαφορετικά ελληνικά μπουκάλια στο μενού, από κρασιά της Πελοποννήσου ως της Κρήτης. Στο κοντινό Le Bernardin, ο οινοχόος Aldo Sohm προσφέρει με ενθουσιασμό ένα μπουκάλι Θαλασσίτη από το Κτήμα Γαία από τη Σαντορίνη $70 , ένα κρασί που το χαρακτηρίζει «υπερ-μεταλλικό, κομψό, φρέσκο, και συμπυκνωμένο» – και ιδανικό για να συνδυαστεί με τα περίφημα θαλασσινά του εστιατορίου.

Όπου κι αν πας στο μαγειρικό κόσμο – στο Chez Panisse του Berkeley, στο Girl and the Goat του Σικάγο, ή στο Slanted Door του Σαν Φρανσίσκο – υπάρχει μια παρόμοια τάση. «Η ποιότητα των ελληνικών κρασιών είναι εξαιρετική, και επιλέγονται πολύ καλά από τους εισαγωγείς», σημειώνει η οινοχόος Juliette Pope του Gramercy Tavern της Νέας Υόρκης. «Η Ελλάδα έχει απίστευτη ποικιλία ντόπιων κρασιών που καλλιεργούνται μόνο εκεί», λέει ο σεφ Μιχάλης Ψιλάκης, του οποίου τα εστιατόρια στη Νέα Υόρκη περιλαμβάνουν το περίφημο Κέφι.

«Έχετε ζεστές ηλιόλουστες ημέρες, δροσερά βράδια και αμπέλια που συνήθως καλλιεργούνται στις πλαγιές των βουνών. Ο χυμός είναι πολύ ιδιαίτερος.» Ενώ η Ελλάδα έκανε κρασί εδώ και 4.000 χρόνια, η παραγωγή της, μέχρι πρόσφατα, δεν είχε μεγάλη αναγνώριση στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ο Sohm υπενθυμίζει, «Μέχρι πριν από λίγα χρόνια, οι άνθρωποι συνέδεαν την Ελλάδα μόνο με την Ρετσίνα» – ένα ποτό με γεύση από ξινό ρετσίνι το οποίο οι επικριτές του το περιγράφουν ως – «Το Pine-Sol συναντά το νέφτι.»

Σήμερα, οι βελτιωμένες τεχνικές παραγωγής, σε συνδυασμό με το επιθετικό μάρκετινγκ, αλλάζουν την κατάσταση: αν και η εγχώρια κατανάλωση έχει μειωθεί (κυρίως λόγω τοπικών οικονομικών προβλημάτων), οι ελληνικές εξαγωγές κρασιού αυξήθηκαν 7,5% το 2011. Οι ειδικοί λένε ότι υπάρχει ένας άλλος λόγος για την επιτυχία αυτή: Ενώ τα ονόματα όπως το Ασύρτικο και το Ξινόμαυρο είναι δύσκολα για τη γλώσσα, γοητεύουν τον ουρανίσκο και την ψυχή. «Οι άνθρωποι – ειδικά αυτοί που τους αρέσει το κρασί – αγαπούν την περιπέτεια και την ανακάλυψη», εξηγεί ο Chris Adams, Διευθύνων Σύμβουλος της Sherry-Lehmann Wine & Spirits. «Βλέπουμε αύξηση της ζήτησης και ενθουσιασμό.»

Αυτό το φθινόπωρο, ο κατάλογος κρασιών της Sherry-Lehmann θα έχει στο πρώτο τμήμα της αποκλειστικά ελληνικά κρασιά. Αυτός ο ενθουσιασμός μπορεί να είναι μια άμεση συνέπεια της πρόσφατης αναταραχής στην Ελλάδα. Ενώ στο Gramercy Tavern σερβίρουν ελληνικά κρασιά για περισσότερο από 14 χρόνια, η Pope λέει ότι «η Ελλάδα είναι τώρα στο μυαλό όλων, είτε ο κόσμος τα παραγγέλνει για να στηρίξει την Ελλάδα είτε όχι, μερικοί άνθρωποι είναι περισσότερο διατεθειμένοι να δώσουν μια ευκαιρία στα ελληνικά κρασιά».

Ο Sohm λέει, «Αυτά τα κρασιά θα πρέπει να πωλούνται χέρι με χέρι, σε αντίθεση με ένα Chardonnay της Καλιφόρνια ή μια σαμπάνια Veuve Clicquot. Αλλά αυτό είναι που το κάνει διασκεδαστικό.» Και σε πολλές περιπτώσεις, οι πελάτες που προτιμούν τα ελληνικά προϊόντα είναι πρόθυμοι να δοκιμάσουν περισσότερα – και να ξοδέψουν περισσότερα – στην αναζήτησή τους για να απολαύσουν κάτι νέο. «Κάποτε ήταν δύσκολο να πουλήσεις ένα ελληνικό κρασί, που κόστιζε περισσότερο από $100», λέει ο Ψιλάκης. «Αλλά όταν συγκρίνεις αυτά τα μπουκάλια με ένα γαλλικό ή ιταλικό κρασί με τα ίδια χρήματα, παίρνεις καλύτερη ποιότητα και αξία.»

Ο Ψιλάκης λέει ότι αυτές τις μέρες σερβίρει ελληνικά κρασιά που κυμαίνονται από $25 έως $250 το μπουκάλι. Οι γνώστες λένε ότι τα ελληνικά κρασιά γενικά προορίζονται για να καταναλωθούν νέα. Αυτό σημαίνει, μεταξύ άλλων, ότι η βελούδινη, καλά διατηρημένη στο κελάρι γεύση που θα περίμενε κανείς από ένα παλαιωμένο γαλλικό κρασί Βουργουνδίας δεν υπάρχει. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι τα ελληνικά κρασιά δεν είναι έτοιμα να εισέλθουν στο πάνθεον της παγκόσμιας κλάσης κρασιών κάποια μέρα. «Καθώς γίνονται όλο και πιο εξεζητημένα,» προσθέτει ο Adams, «δεν θα με εξέπληττε να δω ένα ακόμα υψηλότερο επίπεδο ποιότητας και υψηλότερες τιμές για να ταιριάζουν με αυτό.»

 

Πηγή: www.krasiagr.com

TORUS web site